Kaizen – nie przestawaj ulepszać, a dojdziesz do maximium efektywności!

Opublikowane przez Paweł J. w dniu

“Nawet największy głupiec jest w stanie zwiększyć wydajność pracy, jeżeli poświęci na to odpowiednią ilość środków. Prawdziwą sztuką jest zwiększenie efektywności bez dodatkowych inwestycji w nowe urządzenia i technologie”. (Masaaki Imai)

Zacznijmy od początku.

Czym jest Kaizen?

Sama filozofia Kaizen, rozwinęła się w Japonii po II wojnie światowej. Założycielem metody jest Masaaki Imai, który to w latach 80’s rozpowszechnił metodę na zachodzie.
Samo słowo Kaizen można tłumaczyć jako „dobra zmiana.” Jakie są jej najważniejsze założenia? Jako główne możemy wymienić ciągłe doskonalenie małymi krokami.Ogromną zaletą tej metody jest to, że można ją wprowadzić w każdej firmie.

Dlaczego w Twojej firmie może okazać się ta metoda kluczowa ?

Każda firma potrzebuje usprawnień i automatyzacji. W szczególności firmy produkcyjne – to oczywiste. Tak jak już wspominaliśmy w artykule „wyzwania w 2019” kluczowymi elementami są:
1. Uporządkowanie danych
2. Szybki dostęp do raportów i danych
3. Dedykowane rozwiązania
4. Integracja systemów, urządzeń.
Te cztery wyzwania bieżących lat mają sporo wspólnego z Kaizen.
Filozofia ciągłego usprawniania doskonale znajduje swoje zastosowanie w wielu obszarach działalności gospodarczej. Najważniejsze to znaleźć wspólne zależności pomiędzy celami firmy i założeniami kaizen.
Do metody może w przedsiębiorstwie być włączony każdy kto, realizuje zadania dla firmy. Sama koncepcja opiera się na tym, że każdy pracownik może zgłaszać pomysły usprawniające jego pracę mające wpływ na poprawę efektywności. Małymi krokami, małymi zmianami, firma jest w stanie osiągnąć wyznaczone cele.

Jakich obszarów może dotyczyć Kaizen?

Usprawnienia mogą dotyczyć bardzo wielu obszarów – od najprostszych czynności dotyczących obsługi klienta, organizacji pracy, wykonywanych czynności po czynności produkcyjne np. stosowanie narzędzi. Na każdym dziale w firmie, każda osoba ma obszar, który może ulepszyć/zautomatyzować.

PRZYKŁAD
(przykład został przygotowały na podstawie naszej współpracy z firmami)

STRATA: W cyklu pracy 3 zmianowym, pracownicy pobierający artykuły z magazynu tracą ok. 15 minut czasu pracy na zaopatrzenie się w śoi i niezbędne narzędzia.

PRZYCZYNA: Umiejscowienie magazynu jest dość dalekie od miejsca pracy oraz kolejki zmianowe do pobrania np. narzędzi niezbędnych do pracy są kilkunastoosobowe.

KAIZEN: Wprowadzenie procedury przypisania do pracownika konkretnych produktów i ich ilości oraz ustawienie engomatu na hali produkcyjnej zaoszczędziło ich czas poboru produktów co za tym idzie z 15 minut dziennie zmniejszyło się do ok. 2 minuty.

EFEKT: Efektywność pracowników jest większa, oszczędności na produktach również wzrosły, a sam czas pracy nie był już codziennie na każdej zmianie skrócony o ok 15 minut.

KLUCZOWI W PROCESIE KAIZEN SĄ PRACOWNICY

Warto zaangażować pracowników z każdego działu. Nikt lepiej nie będzie znał specyfiki pracy i procesów jak pracownik, który codziennie wykonuje te czynności. Największe korzyści mają swoje źródło w uwagach/pomysłach pracowników.

Jak zatem sprawić by pracownicy nie tylko akceptowali zmiany, ale także je inicjowali?
Niesamowicie ważne jest zaangażowanie ale również poczucie dla pracownika, że ma wpływ na współtworzenie organizacji/firmy. Każdy pracownik powinien zgłaszać pomysły na usprawnienie w momencie gdy coś mu przeszkadza. Tutaj złotym środkiem oczywiście okażą się systemy motywacyjne, punkty motywacyjne przyznawane pracownikom, których rozwiązanie okaże się skuteczne. W dłuższej perspektywie korzyści będą ogromne – oszczędności finansowe, budowie przewagi konkurencyjnej, tworzenie zaangażowanego i oddanego zespołu. W tym systemie sam pracownik staje się jednostką tworzącą firmę – a to niesamowicie buduje!

Dlaczego warto wprowadzić w firmie Kaizen?

Bo nic bardziej nie przekonuje do zmian jak samo wprowadzanie ich przez pracowników. Zaakceptowanie zmian, które sami wymyślili to szereg wyżej wspomnianych korzyści do firmy.
Co więcej – w dobie szybko zachodzących zmian firma która na co dzień sama je wprowadza jest dobrze przygotowana na wyzwania choćby przemysłu 4.0 i w rezultacie rzadziej potrzebuje dużych zmian.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close